Bijzonder overnachten én meer in het West-Brabantse De Heen

Kampeervlot De Heen

De Heen als vakantiebestemming? Wat kan daar nou zo leuk aan zijn? Dat was zo ongeveer de eerste gedachte die ik had toen mijn vader me vroeg om een weekend naar De Heen te gaan om een verhaal te schrijven voor de Steenbergse CourantVijf jaar geleden liet ik het Brabantse land achter me, en hoewel ik elke maand wel een keer in Steenbergen ben, zou ik niet zomaar een vakantie boeken naar deze omgeving. Benieuwd of ik daar nu anders over denk? Lees dan snel verder!

Nieuwe herinneringen

Ik denk dat veel mensen niet zomaar een vakantie boeken in hun eigen gemeente, maar stiekem was ik ook wel benieuwd hoe het zou zijn. Helemaal toen ons de suggestie werd aangereikt om te gaan slapen op een kampeervlot, van Akkermans Leisure & Golf, in de Steenbergse Vliet. Want eigenlijk heb ik alleen herinneringen aan De Heen (een dorp met 500 inwoners naast Steenbergen, de plek waar ik opgroeide) door carnaval en die keer dat ik er, tijdens de Kleine Tour (plaatselijke kindervakantieweek), heel hard ben gevallen. Tijd dus voor nieuwe herinneringen! Bjorn mag ook mee en dat is helemaal leuk, want hij is niet opgegroeid in Brabant en kent De Heen nog helemaal niet.

We komen vrijdag aan het eind van de middag aan bij Akkermans. We krijgen een informatiepakket over het gebied mee en gaan daarna gelijk door naar de kanoschuur van het gelijknamige bedrijf bij Benedensas. Hier krijgen we een Canadese kano mee die wordt volgeladen met alle spullen die we nodig hebben op 't vlot: stoelen, gasflesjes, slaapmatjes, watertank etc. Vooraf had ik nog even gebeld om te vragen of we al onze spullen (als wij een weekend weggaan, gaat er altijd zoveel mee, haha!) wel mee zouden krijgen op de kano, maar daar had ik me echt geen zorgen over hoeven maken; hij is groot genoeg.

Steenbergse Vliet

"Ik wil hier non-stop foto's maken. Zo mooi is het!"

Er zijn vijf vlotten net buiten Jachthaven De Vlije. We hebben als tip meegekregen om een vlot te kiezen zo ver mogelijk bij de haven vandaan. Daar kun je genieten van de meeste rust. Helaas voor ons zijn de laatste twee hutjes al bezet en kiezen wij het middelste vlot. Het is trouwens maar tien minuutjes kanoën vanaf Benedensas naar de vlotten. Heel fijn als je net als ik non-stop foto's wil maken van het geweldige uitzicht en je partner in zijn of haar eentje moet peddelen.

Lekker primitief
Het vlot is 25m²  en de hut waar in je slaapt 12,m². In de hut tref je - op een paar spinnetje na - helemaal niets aan. Ik zie je denken. Waar ga je dan naar de wc? Nou, op een emmer! Lekker primitief. Mocht je dat niks vinden, dan kun je ook in je kano stappen en terug peddelen naar de kanoloods. Hier kun je gebruik maken van wc's en douches.

Voor we naar Akkermans zijn gereden hebben we nog even wat boodschappen gedaan in Steenbergen. We eten die avond macaroni met ham en kaas. Makkelijk om klaar te maken op onze gasbranders én lekker. Je hebt in de hut ook geen koelkast, dus is het handig om boodschappen mee te nemen die het goed doen buiten de koelkast. Wij hadden verder wat sap en biertjes meegenomen. Met heel warm weer is het wel fijn om een koelbox vol ijs mee te nemen, dat hebben wij niet gedaan.

Kampeervlot De Heen

Verrassing

Na het eten kanoën we nog een klein stukje en gaan we even gedag zeggen bij de buren. De vlotten liggen ver genoeg uit elkaar voor privacy, maar ik ben toch wel benieuwd naar de mensen die nu ook op een vlot slapen. We maken kennis met Janine en Wouter (allebei 25) uit Zwolle. Janine wist tot twee uur geleden niet waar ze vannacht zou gaan slapen, en kan gelukkig lachen om het cadeau van haar vriend. "Ik zocht naar een bijzondere overnachting en kwam toen dit tegen. Ik zag ook iets gaafs met een boomhut, maar dit leek me uiteindelijk leuker. We houden allebei van kamperen en Janine vindt kanoën heel leuk, dus dit leek me een perfecte combinatie", vertelt de Zwollenaar. Ze zijn nog nooit eerder in dit gebied geweest, maar vinden het tot nu toe allebei erg mooi: "Het is hier heel rustig en we zijn benieuwd naar de rest van de omgeving. Morgen gaan we naar Steenbergen kanoën", aldus Janine.

"Snel weer langs bij de buren voor Deet"

Terug bij ons eigen vlot genieten we nog even van het geweldige uitzicht en een goed boek. Net voor het slapen gaan bedenk ik me ineens dat we geen muggenspul hebben meegenomen. TIP: doe dit dus wel! Snel de kano in en weer langs bij Janine en Wouter. Zij gelukkig wel en ik mag er wat van gebruiken.

Goed begin van de dag
We duiken rond 22.30 uur de hut al in, want de kans is groot dat we morgenochtend vroeg wakker zijn. De zon komt namelijk precies op aan de 'deurkant' van het tentdoek. Bjorn slaapt direct, maar ik moet een beetje wennen aan de harde ondergrond. We hebben hoofdzaklampen meegenomen en ik besluit nog wat te lezen. Nu is lezen - voor mij dan - al rustgevend, maar op een plek waar je echt niks hoort, is het nog rustgevender. NIet veel later val ik ook in slaap.

Ik heb het idee dat ik nog maar een paar uur heb geslapen als ik wakker word geschud door Bjorn. "De zon komt op. Kom we gaan foto's maken!", roept hij enthousiast. Ik heb in mijn leven al best wat zonsopkomsten gezien, maar deze is echt adembenemend mooi. Er hangt nog een laagje mist over het water en op wat vogels na hoor en zie je niks of niemand. We zijn er net op tijd bij, want na een kleine tien minuten verdwijnt de zon achter de wolken. Wat een goed begin van de dag is dit!

Zonsopkomst Steenbergse Vliet

Fluistersloep
We gaan vanmorgen varen met een fluistersloep en mogen deze al om 09.00 uur ophalen. Alle spullen weer inpakken, nog even zwaaien naar de buren en terug kanoën naar de loos. Daar kletsen we even met onze andere buren van de vlotten: de 21-jarige Kim en de 25-jarige Thomas, allebei uit Amsterdam, zijn ook voor het eerst in West-Brabant op vakantie. "De eerste nacht is goed bevallen. Lekker rustig! Het slaapmatje is wel wat dun, maar voor twee nachten is dat wel te overzien", vertelt Thomas lachend. Ze gaan vanmiddag solex rijden en vanavond uit eten. "Koken op het vlot hebben we niet gedaan. Vanaf hier is het gemakkelijk om even naar een stadje te rijden en daar te geen eten", vertelt Kim.

Door een klein misverstand vertrekken we uiteindelijk om 10.00 uur met de sloep, maar mogen 'm daarom later inleveren. Goede service vinden wij! De fluistersloep heeft zijn naam te danken aan 't feit dat 'ie echt bijna geen geluid maakt en vaart op elektriciteit. We varen op ons gemak naar de haven van Steenbergen en zwaaien onderweg naar alle andere boten die we tegen komen. Het is perfect vaarweer! Aan boord is plek voor max. 11 personen, dus genoeg ruimte om in Steenbergen mijn opa en oma op te halen. Ik snap niet waarom ik na bijna 25 jaar nu pas een keer in een boot zit in de omgeving van Steenbergen. Het is hier zo ontzettend mooi. We zijn nog geen dag weg en het voelt alsof we al een week vakantie hebben. Opa en oma genieten ook met volle teugen en ze besluiten na afloop mee te gaan lunchen bij restaurant, huiskamercafé en theetuin Beneden Sas.

Fluisterboot De Heen
Benedensas Volkerak

De 'wauw'-factor
Beneden Sas is eigendom van de broers Jeroen en Robbert Akkermans. Vroeger was het een Schippershuis/Bierhuis voor de schippers die daar een drankje kwamen doen als zij op het getij moesten wachten. De sluis is al een aantal jaar niet meer in werking en daarmee verloor het Schippershuis/Bierhuis zijn functie. “Wij komen hier al heel lang en kennen de plek en de potentie die het pand, aldus Jeroen. Beneden Sas is de perfecte plek om  - na welke activiteit dan ook - te genieten van een kop koffie met overheerlijke taart, een lunch of high tea. En dat doen we dus ook zeker.

Na de lunch brengt Bjorn m’n opa en oma weer naar huis. Ik blijf ondertussen foto’s maken bij Benedensas en raak in gesprek met Annemieke Peltenburg, de gastvrouw van het restaurant. Ze laat me de (thee)tuin zien en vertelt over de verschillende evenementen die er plaatsvinden. “Het Benedensas heeft echt een ‘wauw’-factor. Ik heb nog nooit iemand gesproken die het hier niet mooi vindt”, zegt Annemieke. Ze is druk bezig met opruimen terwijl we verder praten: “Zoals je ziet was er gisteren een bruiloft. Vanavond is er een verjaardagsfeest en zo gaat het maar door. De zomer is altijd een drukke periode, maar dat geeft niet hoor. Alleen maar leuk”, vertelt ze vrolijk.

Ik besluit ter plekke dat ik mijn toekomstige bruiloft hier wil vieren. Het is net een sprookje, zo mooi.

Beneden Sas
Restaurant Beneden Sas

Ik laat Annemarie gauw verder gaan met haar werk en stop onderweg naar de parkeerplaats nog even bij de nieuwste trekpleister van Benedensas: de Bunkertreppe. “Mooi hé?”, vraagt een man me. Hij heeft een Nikon-camera om z’n nek hangen en fotografeert er druk op los. “Prachtig!”, zeg ik en raak kort in gesprek met de man en zijn vrouw. Gerrit-Jan en Fia uit Tholen zijn voor ’t eerst bij Benedensas: “Ik zag op de app van Natuurmonumenten iets over deze locatie staan. We hebben gewandeld door de Dintelse Gorzen en hebben een hoop bizons gezien. We gaan zo nog even wat drinken bij dat leuke restaurantje daar – wijst naar Beneden Sas - en dan weer naar huis. Ik denk wel dat we hier nog eens terug naartoe komen”, zegt Gerrit-Jan enthousiast.

Op pad met Freddy

Ik kan nog uren foto’s maken en kletsen met mensen, maar daar is geen tijd voor. Bij Akkermans Leisure & Golf wordt namelijk op ons gewacht door Esther. Zij heeft een interactieve fietstocht bedacht en uitgezet rondom De Heense Molen. We krijgen een tablet mee met daarop de route en onze coach deze tocht: Freddy. “Straks ben je zijn stem vast helemaal beu, maar jullie gaan hem nodig hebben voor de route”, vertelt Esther. Freddy klinkt een beetje Leids en dat vinden wij, als inwoners van de Sleutelstad, helemaal niet erg.

We krijgen naast de tablet natuurlijk ook één fiets mee. Een maar? Ja, ‘n tandem! Super leuk. Gelukkig is het voor ons niet de eerste keer op een tandem, want dat kan voor sommige mensen best een uitdaging zijn. Tijd om te gaan. De fietstocht duurt zo’n anderhalf uur en onderweg krijg je allerlei vragen over het gebied.Als oud-Steenbergenaar wist ik de meeste antwoorden wel, maar ook voor niet Steenbergenaren kun je genoeg punten scoren met de tocht. We hebben in ieder geval heel hard moeten lachen om sommige foto-opdrachten en het leuke is dat je na afloop van de tocht de foto’s per e-mail toegestuurd krijgt. Super leuk ook voor een vrijgezellenfeest of familiedag.

Tandem Akkermans

Verder wil ik over de fietstocht niet te veel verklappen, maar hij is zeker de moeite waard en je gaat hierdoor vanzelf met andere ogen naar de omgeving kijken. Na anderhalf uur zijn we terug bij Akkermans en genieten hier op het terras van een drankje en een bittergarnituur. Perfecte afsluiting van een heel geslaagd ‘weekendje’ De Heen. Een bestemming die ik zeker ga aanraden bij anderen, want álles is leuk aan deze locatie.

Suf om vlakbij je (ouderlijk) huis op vakantie te gaan? Welnee. Alleen maar heel leuk om een bekende plek eens van een andere kant te zien. Een aanrader is trouwens ook de Bunkerescape, die wij een paar weken eerder al hadden gedaan. Een vrij makkelijke escaperoom, hoorden we van tevoren, maar wij slaagden er niet in om binnen het uur te ontsnappen uit deze uiterst originele setting… Maar ja, wie wil er ook nog weg uit De Heen? ;-)

Commentaar schrijven

Commentaren: 4
  • #1

Bianca (zaterdag, 23 juli 2016 16:53)

Ik heb al zo vaak geroepen dat het mij heerlijk lijkt om aan het water te slapen. Meestal had ik dan een strandhuisje in gedachten, maar dit lijkt mij ook ontzettend leuk om mee te maken.

Ik ga het zeker onthouden voor een volgende vakantie.

• #2

Saskia (zaterdag, 23 juli 2016 19:58)

Oh dit klinkt en ziet er erg fijn uit. En erg mooi, die zon opkomst<3

• #3

Jonna@burgertrutjesNL (maandag, 25 juli 2016 20:40)

Ik heb met plezier je blog gelezen, ben hier zelf ook een keer geweest. Wat een prachtige natuur. Gaan we zeker nog eens doen.

• #4

Marcella Molenaar (vrijdag, 29 juli 2016 21:37)

Wat een onwijs mooi gebied zeg! Geheel onbekend voor mij, maar ik wil het best zelf eens ontdekken! Leuk ook, slapen op zo'n vlot. De zonsopkomst is magisch mooi! <3