Mini-roadtrip door Kroatië (deel 1)

Nog geen week geleden - nu ik dit blogje schrijf tenminste! - genoten we van onze laatste avond in het mooie Kroatië. Heerlijk buiten op een terrasje, genietend van een van de lekkerste pizza's die ik ooit heb gegeten. Zo'n laatste avond leent zich altijd goed om de reis nog eens door te nemen. Waar zijn we ook alweer allemaal geweest en wat vonden we 't allerleukst? En, wat minder?  Met natuurlijk tips voor jou om je eigen (mini)roadtrip door Kroatië samen te stellen!

Kroatië

Begin juni was het al zo ver: onze zomervakantie naar Kroatië! Vorige week liet ik al wat foto's zien voor een eerste indruk. Laat ik beginnen met een korte samenvatting over het land zelf.

Kroatië (Kroatisch: Hrvatska) is momenteel een mega populair vakantieland. In de eerste vier maanden bezochten 14.000 Nederlanders het land. Dat is bijna de helft meer (!) dan in dezelfde periode van 2015. Kroatië is een Zuid-Europees land gelegen op nog geen drie uur vliegen (Amsterdam - Dubrovnik) van Nederland. Met de auto is het zo'n 1300-1500 kilometer (15-20 uur rijden). Vooral om te vliegen is het dus ideaal! Ook om bijv. een citytrip te doen naar één van de grotere steden.

De hoofdstad van Kroatië is Zagreb en het land grenst aan Slovenië, Bosnië en Herzegovina, Servië, Montenegro en Hongarije. Er wonen volgens de statistieken uit 2014 bijna 5 miljoen mensen in Kroatië.

Hoe reisden wij?

Wij vlogen van Amsterdam naar Dubrovnik en terug van Split naar Rotterdam. Onze tickets boekten we al in januari tijdens een actieweek van Transavia. We betaalden voor een retour nog geen 100 euro p.p. Op Bjorn zijn naam boekten we een koffer (20 kilo) en namen allebei handbagage mee (10 kg per stuk). En dat paste allemaal precies, want ik had mijn stapel met korte broeken niet ingepakt.. maar gewoon weer terug in m'n kast gelegd. Lekker blond!

In Dubrovnik haalden we na drie dagen een huurauto op. Bjorn heeft dit geregeld, maar het lijkt me leuk om hier nog een apart blogje over te schrijven met zijn input. We hadden de auto (een gloednieuwe Opel Astra!) een week tot onze beschikking. In Dubrovnik heb je geen auto nodig (binnenstad is verboden voor auto's) en ook in Split verbleven we drie dagen en leek een auto ons niet handig in verband met hoge parkeerkosten. Verder hebben we steeds overnachtingen geboekt waar we de auto gratis mochten parkeren.

Tips!

• In ons geval was het 't voordeligst om via Amsterdam naar Dubrovnik te vliegen en vanaf Split naar Rotterdam. Het kan soms veel geld schelen door te kiezen voor een ander vliegveld binnen (of buiten) Nederland.
  • Huur geen auto in steden waar je van plan bent om echt alleen de stad te bezoeken. Zonde van je geld!
  • Check altijd of je de auto gratis kunt parkeren bij je accommodatie. Parkeerkosten kunnen hoog oplopen als je ergens betaald moet parkeren. Ook zonde van je geld ;-)
  • Kies tussendoor overnachtingen waar je 2/3 nachten blijft slapen. Soms is het heel relaxed om ergens even een 'thuis' te kunnen maken.
  • De afstanden door Kroatië zijn super goed te doen. Wij kozen voor steeds wat kortere afstanden, maar je kan er door ook voor kiezen om op één dag heel veel kilometers te maken.
  • Wij boekten vooraf overal overnachtingen, maar de WiFi in Kroatië is prima en bijna op elk terrasje mag je na een consumptie gratis gebruik maken van de WiFi. Ideaal als je liever op de bonnefooi reist.
Oude centrum Dubrovnik

Oude centrum van Dubrovnik.

Zonsondergang Dubrovnik

Zonsondergang in Dubrovnik.

Onze route

Na drie relaxte dagen in het prachtige Dubrovnik (hierover later meer, want deze stad is té leuk om slechts kort te vermelden) zijn we op vrijdagochtend de huurauto gaan ophalen. Vanuit Dubrovnik reden we naar het plaatsje Ston. Hier vind je 's werelds een na langste muur. Gaaf, maar helaas regende het op dat moment heel hard en leek het ons geen goed idee om de muur te beklimmen/wandelen. Ook omdat het onweerde. Niet heel veilig. In het kleine dorpje hebben we twee uur op een terras allebei een boek gelezen en geluncht. Het is in Kroatië prima om op een terras wat drinken te halen en verderop bij de bakker je broodjes, om die dan vervolgens op het terras op te eten. Lekker én spotgoedkoop.

Vanuit Ston zijn we - na een klein rondje lopen toen het droog was - in een keer doorgereden naar Makarska. Daar aangekomen stopte het met regenen (gelukje!) en hebben we nog een paar uur op het strand genoten van het zonnetje. Mijn verwachtingen van Makarska waren niet hoog, want ik had geen beste verhalen gelezen... maar eerlijk gezegd vond ik het een super leuk badplaats! Niet te groot en niet te klein, een leuke boulevard, veel restaurants en prachtig uitzicht vanaf de terrassen. Prima plek dus om een middag en avond door te brengen om de volgende ochtend de boot te pakken naar - in ons geval - het eiland Brač

Centrum Ston

Joehoe, het is even droog!

Chinese Europese Muur in Ston

De stadsmuren in Ston staan ook wel  bekend als de 'Europese Chinese muur'.

Zonsondergang Makarska

Uitzicht 1 vanaf een terrasje in Makarska.

Genieten van de zon

En uitzicht 2 <3

De bedoeling was om slechts een nacht op Brač te blijven, maar wat ben ik blij dat we hebben besloten om hier twee nachten te slapen. We verbleven in het dorp Bol aan de Zuidkust van het eiland. Zo'n relaxed stadje! De sfeer op zo'n eiland is ook altijd relaxter dan op het vasteland. Misschien heb je van Bol nog nooit gehoord, maar hier vind je het beroemde strand Zlatni Rat. Zlatni Rat is al vaker uitgeroepen tot één van 's werelds mooiste stranden.

Nu ben ik natuurlijk behoorlijk verwend door het zien van de prachtigste stranden in Australië en Zlatni Rat is absoluut mooi, maar ik vond het vooral bijzonder. Het witte kiezelstrand heeft de vorm van een hoorn en verandert voortdurend door de invloed van golven, wind en de stroming. Daardoor wijst de punt van het strand soms de ene en soms de andere kant op. Grappig feitje: het is altijd aan één kant van het strand windstil.

Zlatni Rat Bol

Het beroemde Zlatni Rat.

Strand Bol

Het eilandleven is zo fijn!

Haven Bol

Haven(tje) van Bol.

Bol heeft - net als vrijwel alle kuststeden in Kroatië - een heleboel restaurantjes met geweldig uitzicht op de zee. We hebben naast zon, ook hier wat regen gehad, maar dit leverde wel geweldige foto's op. Ook kun je vanuit hier boottochten boeken naar de omliggende eilanden (Hvar, Vis etc.), diverse tours over het eiland met een quad boeken (fietsend kan ook). Genoeg activiteiten om je een paar dagen te vermaken dus. Wij hebben geen activiteiten geboekt, maar genoten van het niks hoeven doen, voetbal gekeken (Kroatië speelde toen wij er waren hun eerste en tweede poulewedstrijd van het EK) en op een bedje gelegen aan het strand. Heerlijk.

Na twee dagen moesten we helaas dit mooie eiland weer verlaten. Via het plaatsje Supetar namen we de ferry terug naar het vaste land (ditmaal naar Split) en reden vanuit daar naar Sibenik. Wederom een kustplaats. Hier hebben we uiteindelijk niet heel veel tijd doorgebracht, maar aten hier (vond ik) de lekkerste maaltijd van onze vakantie. De eigenaresse van restaurant More is een geweldige gastvrouw en je hebt echt het idee alsof je thuis bent (oké, oké, je hebt hier natuurlijk niet zo'n mooi uitzicht als thuis, maar goed). Ze spreekt 8(!) talen en er zijn zelfs menu's in een stuk of 10 verschillende talen. Zo ook in het Nederlands. Geen perfect ABN, maar ik vind het zo leuk als een restaurant de moeite neemt om een menu te maken in verschillende talen. Ook sprak de eigenaresse een klein beetje Nederlands.

Sibenik boulevard
Haven Sibenik

Mooie luchten in Sibenik.

Kerk Sibenik

Kerkje in Sibenik.

De reden dat we een nacht in Sibenik verbleven was omdat we de volgende ochtend op tijd naar National Park Krka wilde gaan. Onderweg daar naartoe scoorden we nog even een broodje bij de Pekera (bakkertjes vind je werkelijk op elke straathoek in Kroatië. Niet goed voor de lijn, maar o zo lekker!). Vanaf Sibenik is het een klein half uurtje rijden naar NP Krka. Perfect!

Waterval Krka

National park Krka.

Krka is het zevende nationale park van Kroatië en heeft een oppervlakte van 111m2. Ook over Krka volgt nog een apart blogje!

Onze roadtrip mocht dan 'mini' zijn, mijn blog niet echt... Daarom deel ik het op in twee delen. Kom je volgende week terug om deel 2 te lezen? En, wat vind jij tot nu toe van Kroatië?

Liefs,

Janneke

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

Saskia (maandag, 04 juli 2016 20:05)

Leuk om te lezen en wat een prachtige foto's zeg! Zelf ben ik er nog nooit geweest

• #2

Sandra (dinsdag, 12 juli 2016 13:29)

Krka staat écht nog op mijn reislijstje! Echt super tof ook die stadsmuren in Ston. Wist niet dat dat de chinese muren van Europa werd genoemd. Erg gaaf!