Een weekend Texel #JDW10

Strand De Koog

Strandwandelingen, nog meer strandwandelingen, rollen in de modder en samen op de fiets. Bjorn en ik genoten begin april van een weekend Texel. En ik maakte hier een heleboel foto's van! Kijk je weer mee?

Mijn excuus dat dit blogje wat langer op zich heeft laten wachten. Afgelopen week was erg druk. Iets met 40 uur per week werken, twee avonden tennissen, cursus volgen en gezelligheid met vriendinnen! Ik vind het bloggen steeds leuker worden, maar er gaat natuurlijk wel tijd zitten in het schrijven van een blog. Ik moet hier nog een goede constructie voor bedenken :-)

Nu snel verder naar het weekendje Texel! Super leuk dat je m'n blog weer leest.

Vrijdag

Heel optimistisch bedenken we donderdag dat we vandaag om 10.00 uur in de auto willen zitten, maar we gaan erg laat slapen en besluiten vrijdag daarom geen wekker te zetten. Lekker relaxed begin van het weekend! Vanuit Leiden is het 'n uur en drie kwartier rijden naar Den Helder, waarvan we om 13.00 uur de boot nemen naar Texel. De overtocht duurt nog geen 20 minuten en dus zijn we aan het begin van de middag op Texel.

Voor als je dit niet wist: Texel is het grootste Nederlandse waddeneiland en heeft 'n landoppervlak van ongeveer 170 m2. De gemiddelde lengte van het eiland is 20 km in de lengte en 8 km in de breedte (ideaal dus voor een weekendje weg om 'n hoop te kunnen zien en doen!).

Liefmans on the rocks

Proost! Ik ben niet zo'n wijndrinker, maar dat is op Texel geen probleem.. want bijna overal verkochten ze Liefmans. Hmm!

Vanaf de boot is het 'n kwartier rijden naar hotel Het Gouden Boltje in De Koog. We kunnen gelijk inchecken en na een rondleiding van de eigenaresse gaan we richting het centrum van De Koog. Morgen willen we een fiets gaan huren en het lijkt ons handig om 'r vast een te boeken met dit mooie weer.

Heel veel verder dan het eerste terras aan 't begin van de winkelstraat komen we niet, haha! Tijd voor Liefmans en Skuumkoppe (Texels biertje). Genieten met een dikke vette hoofdletter G. De zon schijnt vrijdag al flink en achter de schermen op het terras kan je prima zonder jas zitten.

Na een drankje kunnen we er weer even tegen aan en gaan we nu écht een fiets huren voor morgen. Al héél lang willen Bjorn en ik een keer tandemfietsen en Texel is dé plek om dit te proberen. Fietsenverhuur is booming business op Texel en je wordt er doodgegooid met het aanbod in fietsenverhuurders. Wij kozen voor de dichtstbijzijnde verhuurder bij ons hotel vandaan (Fietsenverhuur De Koog aan de Brink). Qua prijs scheelt het allemaal niet zo heel veel, dus maak je daar niet druk om als je ook fietsen gaat huren op Texel  ;-)

Fiets gehuurd; check. Tijd voor de eerste strandwandeling (zie eerste foto). Geen zuchtje wind en volop zon. Na een uur wandelen is het tijd voor bieros nummero 2 en een portie nachos. Potverdikkie goed leven op de vrijdag.

Sjans Texel

Spareribs eten bij Sjans in De Koog.

We chillen 'm daarna even op de hotelkamer en zoeken daar naar een leuk restaurant voor het avondeten. Fietsenverhuur is booming business, maar ook eetgelegenheden vind je op 't eiland overal. Lastig kiezen dus! Na wat speurwerk op Tripadvisor komt Bjorn uit bij restaurant Sjans. Super dichtbij het hotel en aangezien de nacho-nasmaak nog in onze monden hangt, spelen we in de serre van 't Gouden Boltje nog een paar potjes Rummikub - die ik natuurlijk win - voordat we gaan eten.

De kok van Sjans heeft volgens de recensies iets met Thais eten. Nu kan ik niet, maar dan ook écht niet tegen pittig eten. Toch ben ik soms (lees altijd) eigenwijs en wil ik iets proberen. Een Thais soepje met eh behoorlijk wat pit it is! Bjorn kan iets beter tegen pittig eten.. dus 't scheelt dat we het voorgerecht delen. Anders had ik het waarschijnlijk laten staan. De smaak was overigens prima, maar voor mij dus veel te pittig hehe.

Nu mag jij drie keer raden wat mijn hoofdgerecht was? :-D In ieder geval niet de pittige curry die ook op de kaart stond.. Als toetje nam ik nog witte chocolademousse. Eigenlijk iets te veel van 't goede, maar wel erg lekker. We zitten zo'n drie uur in het restaurant en gaan vanavond op tijd naar bed. Even compenseren na gisteravond en morgen moeten we voor de zaterdagochtend best vroeg op.

Hotel 't Gouden Boltje Texel

Ontbijt in het hotel  op de vroege zaterdagochtend.

Zaterdag
Want... we gaan vanmorgen wadlopen! Ik heb al een artikel in gedachten om hier nog meer over te vertellen, want geloof me dan kan je lachen. In ieder geval; we moesten al om 09.00 uur 's morgens in De Cocksdorp zijn om vanaf daar 't wad op te gaan met een gids van Ecomare.

Nu was het ontbijt in het hotel eigenlijk pas vanaf 08.30 uur. Wat voor ons een beetje krap zou worden.. Nu wist de eigenaresse dat we gingen wadlopen en had ze vrijdagavond nog een briefje op onze deur geplakt met daarop dat 't ontbijt voor ons een kwartier eerder klaar zou staan. Hoe lief!

Wadlopen Noordzee
Wadlopen

Het leek wel of ik naar een spa was geweest om in de modder te rollen.. modder is goed voor je huid zeggen ze toch? En kijk die lucht. Was super mooi zo 's morgens vroeg.

Na het wadlopen trekt de lucht helaas helemaal dicht en zien we zon voorlopig niet terug. Maar dat mag de pret niet drukken! Snel terug naar het hotel. Omkleden. Ik weer de douche in om al de modder weg te boenen en daarna gauw de tandem ophalen. Die moet om 18.00 uur weer terug zijn.

Het tandemfietsen gaat wonderbaarlijk genoeg in één keer perfect. Alsof we dit al jaren doen, haha! Wel 'verdwalen' we tot drie keer toe en duurt het iets langer voor we aankomen in Den Burg, 't grootste dorp op Texel. Berenhonger! We lunchen hier bij Taveerne De 12 Balcken. De kwaliteit is goed (ze serveren zelfgemaakt brood), maar ik krijg volgens mij 't dunste plakje brood van de dag. Dat is het wadlopen en 10 km fietsen iets te weinig.

Den Burg heeft een heleboel toeristische winkels waar we ons prima vermaken voordat we om kwart voor 3 weer op de fiets stappen. Next stop: de schapenboerderij!

Knuffelen met lammetjes. Te lief! De boerderij heeft meer dan 20 verschillende soorten schapen en er zijn lammetjes van slechts één uur oud tot een paar dagen oud te bewonderen. De boerderij is helaas maar tot half 4 geopend, maar dat vinden we niet zo erg. Entree bedraagt 5 euro p.p. Kinderen tot een bepaalde leeftijd mogen gratis binnen. Als de boerderij sluit, mag je wel buiten nog rondlopen. Hier staat een schaap met 5 poten. We hebben 't schaap wel gezien, maar weten niet of 'ie echt vijf poten heeft..

Schaap met 5 poten

Want hij kwam niet van z'n gat ;-)

Voordat we terug fietsen naar De Koog gaan we voor drankje nummero ontelbaar bij Paal 12. Een van de vele strandtenten op Texel. Hier lezen we allebei een boek en is het zonder jas een half uur goed te doen als 't zonnetje zichzelf weer even laat zien.

We zijn precies op tijd terug om de tandem weer in te leveren. Echt een aanrader! Ik heb wel mega zere billen na 't fietsen, maar ik mag niet klagen. Bjorn heeft namelijk het meeste werk verricht omdat hij voorop zat. Als ik had moeten sturen hadden we nooit buiten De Koog gekomen.

Tandem fietsen Texel

Even voor de show 'poseren' op de tandem.

Na het fietsen zijn we allebei even toe aan wat ontspanning. Dit wordt bier drinken al chillend op de hotelkamer. Het is pas 20.30 uur als we een pizzeria binnen lopen en allebei een pizzaatje bestellen bij Pizzeria Isola Bella, ook in De Koog. Ik heb in m'n leven wel betere pizza's gegeten. Dus dit restaurant is niet perse een aanrader.

We hadden het idee om nog een kroeg op te zoeken vanavond, maar anderhalf uur op het wad, 25 kilometer fietsen en een paar alcoholische versnaperingen verder denken we hier toch anders over. Het is half 11 als we klaar zijn met eten en gaan dan terug naar het hotel om daar nog wat te drinken en lekker te slapen.

Ontbijt Het Gouden Boltje

Zondag

Alweer onze laatste dag op Texel. We ontbijten in het hotel en nadat we zijn uitgecheckt rijden we naar De Slufter. De Slufter is een grotendeels door duinen omsloten strandvlakte, die in verbinding staat met de Noordzee. Daardoor is een kwelderlandschap ontstaan. Dit houdt in dat de wind en het water vrij spel hebben. Bij vloed stroomt een deel van De Slufter vol water en met eb kun je er wandelen tot aan de Noordzee en zie je op allerlei plekken kreken.

Het is hier zo mooi. Niet zo gek dat hier zoveel toeristen op afkomen. We wandelen niet helemaal tot aan de zee, maar wel een aardig stuk. Wat een geweldig stukje Nederland!

De Slufter Texel

Voordat we terug gaan richting de boot gaan we naar dé Vuurtoren van Texel. Wie kent 'm niet? Deze vuurtoren is de enige in Nederland waar je aan drie kanten over de zee uit kan kijken. Via 153 treden kan je naar boven klimmen. Hier betaal je 4 euro per persoon voor. Kinderen t/m 3 jaar mogen gratis mee naar binnen.

Wij beklimmen 'm niet (het is best bewolkt), maar ik kan me voorstellen dat het uitzicht op een hele heldere dag prachtig is.

Vuurtoren Texel

We hadden bedacht om via de oostkant van Texel naar Klif 23 te rijden. Een pannenkoekenrestaurant in Den Hoorn met - naar horen zeggen - super lekkere pannenkoeken. Maar als we in de auto zitten, word ik gebeld door het hotel dat ik m'n kettinkje ben vergeten. Handig Janneke! De oostkant slaan we over en rijden na 't bezoek aan de Vuurtoren weer naar De Koog.

De afstanden op Texel zijn allemaal heel kort en een half uur later zitten we al bij Klif 23 in de serre waar het poepie warm is door het zonnetje. Grappig dat op zo'n klein eiland het weer zo kan verschillen.

Bij Klif 23 kun je behalve pannenkoeken ook andere gerechten bestellen, maar ze hebben keuze uit meer dan 100 verschillende pannenkoeken. Zelfs met sojamelk of glutenvrije. En ze zijn inderdaad héél lekker.

Klif 23
Texel

Om 14.00 uur hebben we de boot terug naar Den Helder en een kleine twee uur later stappen we binnen bij Bjorn z'n ouders. We hebben een kleinigheidje meegenomen voor zijn vader en zo kunnen we gelijk even bijkletsen over het weekend Texel.

En wauw, het is ook in Leiden prachtig weer vandaag. Bij Bjorn z'n ouders zitten we in de tuin en eenmaal thuis slingeren we de barbecue voor het eerst dit jaar aan. Het is op ons balkon zo warm dat we in onze korte broek en shirtje kunnen zitten.

BBQ

Hmm, lekker! Twee vleesjes de man, een salade en een stokbroodje. Meer heb ik niet nodig :-) We zitten tot laat buiten en in bed lees ik gauw nog een boek uit.

Awesome weekend :-) We zijn inmiddels alweer een weekend verder.. maar ik hoop dat jullie begin april ook zo hebben genoten van het lekkere weer. Gisteren was het natuurlijk ook prachtig. Hoe ik daarvan genoot lees je later deze week in een volgende Jannderweekend.

Liefs,

Janneke

Commentaar schrijven

Commentaren: 3
  • #1

Quootje (maandag, 11 april 2016 23:21)

Leuke blog! Toevallig ga ik zelf volgende maand naar Texel dus neem je tips en ideeën mee!

• #2

Saskia (dinsdag, 12 april 2016 10:16)

Oh wat een heerlijke foto's zeg! Zelf ben ik alleen (met onze huwelijksreis) naar Terschelling geweest. Ook al zo tof<3 Wil zeker wat meer waddeneilanden bezoeken. Lijkt me heel leuk!

• #3

Marcella (vrijdag, 29 april 2016 09:32)

Wat een heeeeerlijk weekend op Texel hadden jullie! Veel leuks gedaan! En De Slufter hebben wij toen niet bezocht, klinkt jammer! Wij waren voor 't laatst met Valentijn op Texel, wat kóud was dat!! Maar toch zijn de waddeneilanden heerlijk! Ik wil nu graag eens terug naar Schiermonnikoog. Lang niet geweest!