Jannderweekend #2 (deel 1)

Ik werd twee keer geconfronteerd met de terreurdreiging in Berlijn, belandde vrijdagnacht op hakken in een techno club met o.a. drie Belgen en kreeg zaterdag - vet onhandig - mijn koffer niet meer open. Benieuwd naar de rest? Lees dan verder!

Vrijdag

Wat een luxe! Ook deze week begint mijn weekend lekker op tijd. Mijn collega vliegt vandaag terug naar Nederland en ik heb nog wat vrije uurtjes om Berlijn te verkennen. In de trein richting het hostel (Wombat's City Hostel) bedenk ik een strategie om in mijn beperkte tijd zoveel mogelijk te kunnen zien.

Ik vind het zonde van m'n tijd om op het gemak te gaan lunchen en dus scoor ik een typische Duitse lekkernij: Brezel (pretzel in het Nederlands). Dat is ook eigenlijk de enige Duitse hap die ik op heb, want met een broodje bratwurst of een pul bier maak je mij niet blij.

Na een uitgebreide fotosessie van geweldige street art wandel ik naar Alexsanderplatz en neem de trein naar Warschauer Strasse. Vanuit daar is het een paar minuten lopen naar East Side Gallery aan de Muhlerstrasse waar je kan wandelen langs overblijfselen van de Berlijnse muur.

Volgende stop is de Brandenburger Tor, maar het duurt even voor ik daar ben. Op de Ostbahnhoff waar ik de trein wil pakken, stroomt het ineens vol met Polizei. Er is een koffertje gevonden op een platform en dus wordt een groot gedeelte van het station ontruimd. Best scary! Gelukkig mag ik even later toch naar het platform en kan ik naar m'n volgende bestemming treinen.

Eenmaal aangekomen bij Brandenburger Tor begint het keihard te regenen en maak ik alleen maar lelijke foto's. Met mijn camera verstopt onder mijn jas loop ik langs de ambassade van de UK. Als ik daar voorbij ben bedenk ik me dat ik mijn camera misschien maar in m'n tas moet stoppen als ik straks terug loop. 't Zag er vast gek uit zo'n bult onder m'n jas.

Het holocaust memorial is al een behoorlijk trieste bedoeling, maar in de regen versterkt dit gevoel alleen maar. Dikke regendruppels stromen aan alle kanten langs de blokken naar beneden. En ook op mijn hoofd. Op naar m'n hostel om in te checken!

De terreurdreiging in Berlijn is momenteel mega hoog. Als ik terug wil naar het hostel en overstap op Friedrichstrasse Station rijden er naar Alexanderplatz geen treinen omdat daar een onbewaakte backpack is aangetroffen. Gelukkig rijdt de metro wel, maar gaat er vanaf Friedrichstrasse geen metro die kant op.

Bij de metro vraag ik aan een jongen of hij weet hoe ik dan wel bij Alexanderplatz kan komen. Hij vertelt dat 'ie ook die kant op moet en maar gaat lopen. Dat klinkt ook wel prima, en dus loop ik met hem mee - hij kent de stad, ha! -.  Ik word al wandelend door hem uitgenodigd om 's avonds mee jointjes te gaan roken, maar dat verzoek sla ik vriendelijk af..

In het hostel blijk ik een kamer te delen met vijf jongens - heb ik weer -, drie Belgen en twee Argentijnen. De Belgen moeten nog eten en ik nodig mezelf uit om gezellig met hen mee te gaan, haha! We vinden een Italiaan vlakbij het hostel en voor zo'n 10 euro de man eten we pasta en pizza's.

Na het eten gaan we drankjes doen in de pub van het hostel. Een van de Argentijnse jongens sluit ook aan (de ander ligt al voor pampus in bed) en ook twee Duitse meisjes komen erbij zitten. Het plan is om te gaan stappen, maar eigenlijk zeg ik al gelijk dat ik niet mee ga. Na drie drankjes - met heel veel wodka - besluit ik toch mee te gaan! (iets met mijn goede voornemen om vaker naar feestjes te gaan dit jaar..)

Er is volgens de Duitse meiden geen beter souvenir dan een foto uit zo'n hokje, en dus proppen we onszelf onderweg naar de club met z'n vieren in een hokje. Zoals je hierboven ziet veel te krap, maar zo leuk!

Berlijn heeft een mega mega mega streng deur beleid bij clubs. De eerste twee pogingen om ergens binnen te komen mislukken, maar bij de derde club hebben we geluk (tip: deel jezelf op in kleine groepjes, weet wie de DJ is en praat niet te veel Engels in de rij). Gekke Duitsers..

Zaterdag
Om 03.30 uur lig ik in bed en gloeien mijn voeten van de pijn - stop met het dragen van hakken als je veel moet lopen Janneke -. Wat een geslaagde avond! Slechts drie en half uur later gaat de wekker van al mijn kamergenoten. Ze moeten allemaal op tijd op het vliegveld zijn. Gelukkig val ik na hun vertrek nog even in slaap en sta ik om 09.00 uur op m'n gemakje op.

Even douchen, wat foto's maken vanaf het balkon van 't hostel en ontbijten! Op nog geen minuut lopen van Wombat's City Hostel zit Zeit für Brot - volgens Marjolein van Berlijn-Blog.nl één van de beste bakkers in Berlijn - en daar ben ik het heel erg mee eens! Ik eet een overheerlijke kaneel broodje en zoek uit hoe ik bij het vliegveld moet komen. Ik ben te moe om nog iets te gaan bekijken en ga dus maar op tijd naar het vliegveld.

Daar aangekomen wil ik vanuit m'n rugtas nog wat dingen in m'n koffer stoppen en controleren of de flesjes kruidenbitter voor een vriendin wel goed verpakt zijn. Maar ik krijg echt met geen enkele mogelijkheid de koffer open. Shittie!  Fingers crossed dat mijn kleren straks niet nat zijn.. én dat 'ie ooit nog open gaat.

Uitzicht vanaf 't balkon van Wombat's City Hostel

Het is loei druk op het vliegveld en ik hoef nog maar 'n half uurtje te wachten voor ik kan boarden. Ik scoor nog een lunch bij de Burger King en kan dan naar de gate. Doei Berlijn! Je was super tof.

De vlucht naar Nederland duurt maar 'n uurtje en gelukkig is Bjorn zo lief om me na een treinreis van Schiphol naar Leiden van 't station op te pikken. Mijn voeten doen nog steeds mega veel pijn.

Omdat m'n blog wel erg lang wordt, volgt er morgen een deel 2 van Jannderweekend #2! Dus hopelijk tot morgen? ;-)